Život s vlky – 9. díl

29.11.2014 17:22

Život s vlky František Hrach

Deník Františka Hracha, který většinu života prožil s vlky!

Autor: František Hrach

20. února 2006, Písek

Tak jsem dnes přijel na cvičiště za Petrem. Myslel si, že si smečku půjdu nakrmit sám. Využil jsem toho a řekl, ať jí nakrmí jako dva dny před tím. Když se vrátil z ohrady, řekl, že to bylo ještě horší než dva dny před tím. Armín nezaštěkal, podíval se směrem přes Petra, jestli náhodou nejdu, a když mě neviděl, odešel si lehnout do spodního rohu ohrady. Petr obešel ohradu a z horního konce na Armína zavolal. Ten prý přišel, podíval se opět za Petra, jestli nejdu a odešel do tmy na druhou stranu ohrady a masa si vůbec nevšiml.

Tak jsem přišel k ohradě a zavolal na Armína. Armín mě spatřil a po chvíli ožil a div by si neukroutil zadek s ohonem. Následovala obrovská radost s radostným kňučením a olizování mého obličeje. Pokračovali jsme spolu ohradou a Armín skočil po vrčící Lupíně, která měla u sebe i Armínovu porci – syrový hovězí hrtan. Áres hltavě požíral maso a přitom mával ohonem, že mě vidí. Armín se k němu najednou rozeběhl a od masa ho svým vrčením odehnal, i když mu maso nevzal. V tu chvíli si znovu udělal jen své postavení ve smečce.

Z toho mi jasně vyplynulo, že další člen smečky nahradí vůdčího ve vedení smečky i v nějakém psychickém rozpoložení slabosti a může jít jinak o zdravé a poměrně mladé zvíře. Dospěl jsem tedy touto studií k závěru, že síla jedinců nebude hrát určitě takovou roli, jak se o ní mluví a píše. Ještě bych k tomu přidal, že jde také o životní zkušenost. Před tu bych dal jako hlavní i zakódované nejlepší zkušenosti v genech od předků. Alfa nejen u šelem musí bránit celou smečku jako první, jinde stádo či houf. Tím vyprovokuje k obraně ostatní členy. Alfa ručí za sehnání potravy, určuje úspěšný lov, vodí na pastviny, nebo také hledá kraje s přijatelným podnebím k přežití.

1. března 2007, Písek

Přišla stoletá povodeň a hned na to sjela městská skládka v tunách na kynologické cvičiště. Přes dva roky v pěti lidech jsme skládku uklízeli. Tisíce střepů, skelné vaty, z nemocnice teploměry i nedobrané infůze kapeček a podobně. Ještě nebyly douklizené shrnuté kopečky neřádstva, když tehdy přišla další průtrž, kdy se kopečky bordelu opět odplavily do nižších poloh cvičiště. Pracovalo se na opravě plotu a úklidu. To vše zavinilo zanedbání výchovy Áreska, který měl na krku obojek pouze třikrát párkrát. V podstatě běhal na volno a to i po nocích. Jeho výchova byla problematická i v jiném směru. Abych mohl získat poznatky ze života mezi nimi ve smečce, nesměl jsem do ničeho zasahovat a zvláště neovlivňovat cvičeného Armína, který byl zvyklý uposlechnout na první povel. Áres byl Ármínem a Lupínou skvěle vychován pro přežití v přírodě, nebyl však tolik zvyklý na lidi, jako Lupína, které jsem mohl věnovat více času.

Život s vlky František Hrach

2. září 2007, Písek

Právě mi volal majitel pozemku, kde stála ohrada. Pes nebo psi zakousli ovci a potrhali berana. Obrovské stopy vrhají podezření na moji vlčici. Musím se tam dostavit.

 

Foto: František Hrach

Zdroj: Vlklupina.wz.cz

Texty byly upraveny a publikování probíhá se souhlasem autora. Texty jsou tedy autorsky chráněné. Bez souhlasu autora není možné jakékoliv kopírování, či šíření tohoto obsahu.

Související články

Život s vlky – 8. díl

Život s vlky – 7. díl 

Život s vlky – 6. díl

Život s vlky – 5. díl

Život s vlky – 4. díl

Život s vlky – 3. díl

Život s vlky – 2. díl

Život s vlky – 1. díl